היוגה היא מסורת עתיקה החוקרת לעומק את מערכות היחסים בין הגוף להכרה ולנפש.בשיעורים  מושם דגש על שיפור יציבות סטטית ודינמית ועל תפקוד מוטורי , תרגול נשימתי תוך שיפור הנשימה ( תרגול קבוע של נשימה ישפר את קיבולת הריאות, יזרים חמצן ויטהר את הגוף), לימוד ותרגול תנועתיות האגן ומודעות לגוף.

גופנו זקוק לתנועה  כדי להתקיים באופן הטוב ביותר, יוגה יכולה לשמר, לקדם ולשפר את גופנו ,התרגול עוזר במניעת  כאבי גב תחתון, כאבי צוואר וכאבים במפרקים, אוסטאוארטריטיס ,ליקויי יציבה, אוסטאופורוזיס.

היוגה מעניקה מרגוע לגוף לנפש ולנשמה וכל מה שצריך זה לתרגל ולהתמיד בתרגול.

חשיבות המדיטציה (ריכוז, התבוננות)

“המדיטציה היא מסורת כלל עולמית, שמקורותיה מקדימים באלפי שנים את תחילת הציוויליזציה של ימינו. את  משמעות החיים מוצאים על-ידי צלילה פנימה, למעמקים”(סוואמי וישנו דיבננדה).

זוהי פעולה היוצרת שינוי , אנו יושבים ומתבוננים על ההכרה (התבוננות בידע המצוי בתוכנו), וממקדים אותה לפרק זמן ממושך בנקודה חיצונית או פנימית ( בחפץ או רעיון) וכך אנו משקיטים ומרסנים את הגלים המנטליים (המחשבות), את השיטוטים האינסופיים שלה.

עיקרון ההתבוננות מחבר בין הגוף לנפש ממתן ומאזן. דרך ההתבוננות אנו מנסים להגיע אל מעמקי התודעה, אל משמעותם העמוקה יותר של הדברים ובכך להשיג ראיה נכונה ושקולה.

המדיטציה מלמדת אותנו לא לפזר את האנרגיה על מחשבות ריקות על דאגות, דמיונות וכו’. המודט (האדם) לומד להתמקד בצורת מחשבה אחת לזמן ממושך וכך הרטטים המנטליים נאספים וממוקדים בריכוז, זה מאפשר למודט להתמקד בדברים חיוביים ולחוות אושר פנימי.

כשאנו מתקדמים בתרגול ישנו חיפוש אחר המרווח בין המחשבה שאנו מנסים להשקיט למחשבה המתעוררת . בזמן הזה יש מצב של שקט וככול שנתרגל ונגדיל את המרווח נתקדם ונגיע למצב של רוגע ויציבות.

פעולת הישיבה והריכוז  מעוררת גלים מרגיעים היוצרים תגובה חיובית על ההכרה ועל העצבים והביטוי שלה הוא מצב הכרתי חיובי מתמשך. ממחקרים רואים שהמדיטציה יכולה לחווט מחדש את המעגלים העצביים במוח (גם במוח של אדם בוגר) ולהשיג השפעות חיוביות על המוח והתודעה ועל הגוף כולו.

המדיטציה נותנת לנו כלים להתמודדות טובה יותר עם המכשולים בחיינו, התמודדות בהכרה שלווה ושקטה.

חשוב לתרגל בשעה קבועה, מומלץ לתרגל בין עשרים דקות לשעה. בתרגול תנוחת הישיבה תהיה יציבה , זקופה ונוחה.

רק אדם שיתרגל יבין את חשיבות וכוחה של היוגה והמדיטציה

דקלה שמואלי, כותבת המאמר, הינה בעלת הסכמת יוגה תרפיה אינטגרטיבית והסמכת התעמלות בונה עצם.