באביב הכל פורח ומתחדש וקורא גם לנו להתעורר משנת (ואכילת) החורף ולאמץ הרגלים ותפיסות חדשות. לאכול מה שבא לי וכמה שבא לי אינה ההגדרה של חופש.
אכילה בלתי מבוקרת שאינה ממקום של בחירה והקשבה לגוף. כשאנו דוחסים לגופנו מזון שהגוף איזו זקוק לו מתוך דחף בלתי נשלט רק משום שהוא היה  ונח לפנינו או מסיבות חברתיות, משעמום, או בגלל כל הרגל או התניה שאימצנו לנו במהלך חיינו אנו בעבדות לתפוסי חשיבה ישנים המנהלים אותנו.
הפסח המסמל את חג היציאה מעבדות לחירות הינו הזדמנות לבחון את הבחירות שלנו ולהתחיל בתהליך של הגדרת מטרות
והתנהגות המשרתת אותנו יותר.כשאנו אוכלים אנחנו עסוקים בשאלות כמו:
  • מה מותר לי לאכול..
  • מה אסור לי לאכול…
  • כמה אכלתי..
  • למה אכלתי..
  • מה ההשלכות הבריאותיות של האכילה שלי…
  • מה יהיה עם המשקל שלי…
  • מה תהיה האכילה הבאה שלי…
  • מתי תהיה האכילה הבאה שלי…

כל אלה ועוד מסמלים את העיסוק הבלתי פוסק והשעבוד לאכילה שאינה מאוזנת.

בעידן בו ברור כי הדיאטות הסטנדרטיות נכשלו, תהליך של בחינת האכילה שלנו, המניעים לאכילה, בנית מבנה אכילה שנעים לנו ומתאים לאורח חיינו לנתונים הגופניים ולאופי שלנו בתהליך הדרגתי ובליווי מתאים הוא זה שיבטיח יציאה אמיתית מעבדות לחירות.

טיפים להתמודדות עם חג הפסח

טיפים להתמודדות עם חג הפסח

ההשמנה בפסח אינה גזירה משמיים (ארוחת חג ממוצעת מכילה כ 3000 קקל!!!!) וחג פסח אינו  אויב הדיאטה, הבסיס לאכילה בריאה נוצר ביום יום. לכן בר מהיום נתחיל…. קשה באימונים קל בקרב.

זיהוי מכשולים והערכות בהתאם:

  • יציאה מהשיגרה: בחיי היום יום שלנו רובנו פיתחנו שגרת אכילה המבוססת על זמני אכילה הרכב מזונות וכמויות החוזרים על עצמם. ביציאה מהשגרה הסיכוי שנחרוג ונאכל מעבר לכמות הדרושה עולה.
  • עומס ההכנות לחג, הניקיונות בישולים לחצים כלכליים ועוד הגורמים לנו א להיות בהקשבה לעצמנו ולפנות למזון מנחם או אכילה בהיסח דעת.
  • ארוחות גדולות, עשירות וארוכות… זמן חשיפה ארוך לאוכל עשיר ומפתה,  מגוון גדול שגורם לנו לרצות לנסות מהכל, ארוחה שנמשכת זמן רב כך שגם אין אנו זקוקים לעוד אוכל צפוי שנמשיך לאכול משום שהוא לפנינו כשנוסיף לזה התניה חברתית ותרבותית לאכול הרבה
  • חופשים וטיולים ואיתם ההזדמנות לאכול יותר, בתוספת התחושה שזה בסדר כי מדובר באירועים חד פעמיים
  • מצות, עוגיות הפסח אגוזים ופריטי מזון רבים נוספים עתירי שומן וקלוריות המאפיינים את החג

גישה שפויה ומאוזנת למצבים בהם חרגנו, ההבנה שמעידה היא רק מעידה, לקיחת אחריות ללא אשמה וללא הלקאה עצמית יאפשרו שגם אם נחרוג לא יהיה מדובר בהתפרקות מוחלטת. ונצליח גם ללמוד כיצד להשתפר להבא. ההבנה שאכילה בהקשבה לגוף ולצרכיו ואני בוחרת סוגי מזונות וכמויות הנעימות לגוף שלי אינה עונש, הפסד או פגיעה בהנאה שלי, משום שהימנעות מתחושת הכבדות ומהחרטה וההכרה בטעות שעשיתי אין בהם הנאה אמיתית

תכנון והתארגנות:

  • קניות של ירקות ופירות המוסיפים לאכילה שלנו צבע ועניין בנוסף לשובע סיבים תזונתיים ויטמינים ומינרלים.
  • עריכת קניות עם רשימה מסודרת מראש וכך פחות מהפיתויים שרשתות המזון מציעות “יקפצו” לנו לעגלה.
  • הכנה של תבשילים שאוכל ליהנות מהם ומתאימים לצרכי הגוף (פשטידות מקמח מצה או פצפוצי אורז, אנטיפסטי , מארזי תמרים ואגוזים ועוד..)
  • תכנון היום והאכילה לדוגמא אם נצא לטיול ניקח תמרים ואגוזים כך שלא נגיע רעבים לארוחה שלא תמיד ברור מתי תתקיים

פעילות גופנית– מזג האוויר מאפשר יציאה לטיולים, להליכות התורמים לגוף ולהרגשה.

*ציפיות ריאליות: אם נחליט שהצלחה היא לרדת במשקל בחג לעשות כל יום פעילות גופנית ולא לגעת במצות או בקינוחים

כנראה שוב נחווה כישלון, ונשאר תקועים במעגל הדיאטות. כשהציפייה מהחג היא לעשות לעצמנו טוב, להקשיב לגוף, להיפרד מהרגלים שלא משרתים אותי  כאן יתחיל השינוי. נתארגן לחג נערך אליו ברמה הטכנית ובראש נגדיר איפה ההנאה שלנו יושבת האם המזון ששנייה נרגיש את טעמו או מתחושה נהדרת בגוף , בריאות טובה ותחושה של חופש לבחור את מה שנכון ומתאים לי, יחד עם ההבנה שמדובר בתהליך הדרגתי של שינוי תפיסות *האכילה שלי במהלך החג פחות מובנית ומסודרת לכן חשוב הישמר מאכילה בהיסח דעת עיי רישום האכילה שלי והקפדה על מרווחי אכילה של שלוש שעות (גם פרי הוא סוג של ארוחה) –יצירת אכילה מודעת.

*שימת לב לכמויות שמן במזון – חופן אגוזים מכיל כ 700 קקל (ערך קלורי של שלוש ארוחות שלמות) כל כף שמן מקבילה קלורית לכריך מלחם קל, לשמן בתפריט היומי יש תפקיד חשוב מבחינה בריאותית יחד עם זאת מדובר ברכיב תזונתי בעל דחיסות קלורית גבוהה לכן נצרוך שמן בצורה מבוקרת ומדודה, נמנע ממזון מטוגן שאינו בריא ממילא ונקפיד על שמנים איכותיים מהצומח בצורתם הקרה (אבוקדו טחינה ועוד…)

*היו יצירתיים: מזון בריא שאינו עתיר קלוריות יכול להיות טעים ומספק. הרשת מלאה במתכונים כאלה, הרשו לעצמכם לננסות ולחדש את המאכלים הרגילים והקבועים שלכם ובמידה דומה גם את הפריטים הקבועים שאת מזמינים במסעדות ובבתי קפה. לדוגמה כשעושים “על האש” לצד הבשר אפשר להניח גם שיפודי ירקות ובמקום פיצוחים בסיום הארוחה או עוגות ניתן להגיש סלט פירות מרענן

*היו עסוקים במה מתאים לכם לאכול ולא במה “אסור” בארוחות גדולות התמקדו במזון האהוב עליכם בתוספת ירקות בשפע *שימו לב, לא לשתות את הקלוריות – להקפיד לשתות מים ללא משקאות מתוקים גם אם טבעיים. מים תורמים לתחושת השובע, מפנים רעלים בגוף, משפרים את תפקוד מערכת העיכול ומערכות נוספות בגוף.

*אכלו מעט מכל דבר איכלו באיטיות ובנחת. ושחררו את המחשבה שאתם מפסידים, בצורת אכילה זו יש רק רווח. אכילה איטיתמאפשרת לנו להנות מהאוכל ולא רק מהאכילה (יש הבדל בין השניים) ומאפשרת עיכול טוב יותר ושובע מוקדם ממנות מזוןקטנות יותר

*היו עסוקים: בשעת הארוחות עזרו להגיש ולפנות, צאו לטיולים, הקדישו את הזמן הפנוי לפעילויות נצלו את חופשת הפסח להנאה ופחות לאכילה.

ועוד כמה טיפים קטנים:

  • שימו לב להגיע לארוחות מאוזנים ולא רעבים,
  • בארוחות הגדירו צלחת אחת ואכלו רק ממנה. חצי ממנה יהיו ירקות
  • לבדו בגדים צמודים או בגדים תחתונים כאלה, הבגד הצמוד משמש כמגביל אכילה (קיצור קיבה חיצוני..)
  • לקחו נשימה לפני האכילה ותנשפו באיטיות לפני שאתם ” מתקיפים”
  • סקרו את כל מה שמוצע לפניכם ותבדקו מה מתאים לכם ולא רק תעמיסו באופן אוטומטי
  • ארזו את המזון שנשאר הרחק מהעין ומהיד

ובעיקר תחגגו את האביב ואת דרככם החדשה בהצלחה וחג שמח
חני אלדר דיאטנית

כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם – אמנון ריבק

כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִהְיוֹת מֹשֶׁה עַצְמוֹ מִתּוֹכָהּ
בְּיָד חֲזָקָה,
אוֹ בַּחֲרִיקַת שִׁנַּיִם.

כָּל אָדָם צָרִיך אֵימָה וַחֲשֵׁכָה גְּדוֹלָה,
וְנֶחָמָה, וְהַבְטָחָה, וְהַצָּלָה,
שֶׁיֵּדַע לָשֵׂאת עֵינָיו אֶל הַשָּׁמַיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך תְּפִלָּה אַחַת,
שְׁתֵּהֵא שְׁגוּרָה אֶצְלוֹ עַל הַשְּׂפָתַיִם.
אָדָם צָרִיך פַּעַם אַחַת לְהִתְכּוֹפֵף –
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף.

כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִגְאֹל עַצְּמוֹ מִמֶּנָה מִבֵּית עֲבָדִים,
לָצֵאת בַּחֲצִי הַלַּיִל אֶל מִדְבַּר הַפְּחָדִים,
לִצְעֹד הַיְשֵׁר אֶל תּוֹך הַמַּיִם,
לִרְאוֹתָם נִפְתָּחִים מִפָּנָיו לַצְּדָדִים.
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף,
לָשֵׂאת עָלֶיהָ אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף,
כָּל אָדָם צָרִיך לְהִזְדַּקֵּףְ.

כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם.
וִירוּשָׁלַיִם,
וּמַסָּע אָרוֹך אֱחָד,
לִזְכֹּר אוֹתוֹ לָעַד
בְּכַפּוֹת הָרַגְלַיִם.